top of page

Uutiset

Uutiset kokoaa yhteen tiimimme asiantuntijoiden kirjoittamia ajankohtaisia blogipostauksia sekä uusimpia asiakastöitämme. Tutustu alta uusimpiin julkaisuihimme.

Etätyöviikko Lissabonissa, Syyskuu 2023

Eräänä helmikuisena maanantaina istuimme tavalliseen tapaan Teamsissa kuukausipalaverissa, kun joku sai loistavan idean. Lähdettäisiinkö syksyllä koko firman voimin etätöihin ulkomaille? Idea konkretisoitui nopeasti järjestelyiksi ja puolen vuoden päästä oltiinkin jo 43-henkisen PL-retkueen kanssa matkalla Lissaboniin!

Millaiseksi etätyöviikko sitten oikeastaan muodostui ja miten viikko reissun päällä eteni? Kysyimme tätä muutamilta mukanaolleilta.

Etätyöviikkoa edeltävä viikonloppu 8.-10.9.

"Osalla porukasta Lissabonin reissu alkoi jo etätyöviikkoa edeltävänä viikonloppuna. Tämä mahdollisti pari ylimääräistä vapaapäivää Lissabonissa, jolloin jäi enemmän aikaa nähdä ja kokea. Kaiken lisäksi lennolla meidän viereen sattui istumaan Lissabonissa 20 vuotta asunut suomalainen. Saimme listan erinomaisia reissuvinkkejä, jotka olivat käytössä useaan otteeseen!

Tilasimme lentokentältä taksin vuokraamallemme Airbnb:lle Boltilla. Uber ja Bolt olivat edullisia ja helppoja tapoja matkustaa porukalla tarvittaessa pitkiäkin välimatkoja Lissabonissa. Viikonlopun aikana kiersimme kaupunkia kävellen, kävimme markkinoilla sekä kasvitieteellisessä puutarhassa ja istuimme iltaa paikallisten tuttujen suosimissa ravintoloissa tapaksista ja viinistä nauttien!

Sunnuntaina teimme päiväreissun läheiseen kaupunkiin Sintraan. Tästä kaupungista olimme saaneet suosituksia useilta paikallisilta, ja niinpä suuntasimme heti aamiaisen jälkeen lähijunalla tutustumaan kaupunkiin. Matka kesti reilut puoli tuntia, ja matkaliput edestakaisin maksoivat ainoastaan muutaman euron. Sintrassa meitä odotti sateinen sää, mutta myös upeat maisemat värikkäineen taloineen ja korkeine vuorineen.

Sintrassa kiertää useita luontopolkuja. Luontopolut olivat esitteiden mukaan vain muutaman kilometrin pituisia, ja siksipä ajattelimme kävellä useamman. Ensimmäinen luontopolku, joka kiertää Sintran keskeisimmät nähtävyydet, palautti meidät kuitenkin maan pinnalle: Nousua melkein pystysuoraa jyrkännettä portaita pitkin oli kokonaisuudessaan 325 metriä! Huipulta avautui kuitenkin upeat maisemat Portugalin ylle, ja kaikki kiipeäminen oli tuon näkymän arvoista.

Kiersimme luontopolusta lopulta kahden linnan verran ennen kuin suuntasimme takasin Sintran vanhaan kaupunkiin. Matkaa tuli älykelloni mukaan yhteensä 5,35 kilometriä, ja nousuja ja laskuja vuorenrinnettä pitkin sitäkin enemmän. Iltaa vietimme asunnolla rennoissa merkeissä maanantain tulevaan asunnon vaihdokseen ja etätyöpäivään valmistautuen."

Anna, Data Engineer

Päivä 1 – Maanantai 11.9.

"Maanantai ja virallisen etätyöviikon ensimmäinen päivä alkoi muutolla. Olimme majailleet pienemmällä porukalla Lissabonin laitakaupungilla jo edeltävän viikonlopun yli, joten maanantai-aamuna oli edessämme kämpän vaihto. Uusi asunto sijaitsi mahtavalla paikalla, ihan ydinkeskustassa lähellä rantaa!

Majoittuminen sujui nopeasti ja ryhdyimme samantien etätyöpäivän viettoon. Porukalla samasta asunnosta etätöiden teko osoittautui yllättävän mutkattomaksi. Muutama huone oli varattu palavereja varten, mutta muuten teimme töitä yhteisen pöydän ääressä. Loput PL:läiset saapuivat vasta iltapäivän lennolla, joten ehdimme hyvin tehdä kokonaisen etätyöpäivän ennen muiden tuloa.

Töiden jälkeen lähdimme syömään läheiseen ravintolaan. Kävelymatka oli lyhyt, mutta Lissabonin kuumuus ja mäkiset kadut toivat siitä huolimatta nopeasti hien pintaan. Tilasimme ties minkälaista paikallista ruokaa sekä sangriaa ja pelasimme matkan aikana hitiksi muodostunutta “20-peliä” jossa ideana on laskea porukalla kahteenkymmeneen sääntöjen jatkuvasti muuttuessa... Ruuan jälkeen palasimme kämpille itsetehtyjen kysymyspelikorttien ääreen. Mainio tapa tutustua työkavereihin entistä paremmin!

Päivän päätteeksi kokoonnuimme vielä Bairro Alton alueelle viettämään iltaa isommalla porukalla. Mieleemme jäi hetki, kun keräännyimme kadunkulmaan laulamaan Lassin synttäreiden kunniaksi onnittelulaulua, jonka jälkeen eräs paikallinen ohikulkija innostui laulamaan saman vielä portugaliksi! Etätyöviikon ensimmäinen päivä oli kokonaisuudessaan hieno aloitus yhteiselle reissulle, ja jäimmekin innolla odottamaan, mitä viikko toisi tullessaan. "

Erika, Service Designer

Niina, Data Engineer

Päivä 2 – Tiistai 12.9. (Aamupäivä)

"Tiistaina oli mitä mainion päivä hyödyntää etätyökohteen yhtä kiistatonta etua – erinomaisia puitteita lainelautailuun. Muutamat meistä tarttuivat tilaisuuteen kaksin käsin ja lähtivät paikalliseen surf-kouluun, jossa oli tarkoitus opettajan avustuksella löytää jokaiselle taitoa tasapainoilla surf-laudan päällä aaltojen antaessa surffareille kovia kyytejä.

Surffarimme onnistuivat kesyttämään aaltoja jo ensimmäisestä yrityksestä lähtien ja osoittivat täten kykenevänsä omaksumaan nopeasti uusia taitoja. Menestys ei toisaalta ollut mikään yllätys, sillä olivathan surffarit, ehkä itse tietämättään, valmistautuneet koitokseen Suomessa näyttöpäätteiden ääressä jo pitkän aikaa! Vaaditaanhan töissäkin yhtä lailla nopeaa oppimista.

Kun kerran Lissaboniin asti oli lähdetty, otettiin surffausmahdollisuudesta myös ajallisesti kaikki irti. Yhteensä surffaus kesti neljä tuntia ja jatkuvasti armotta päälle vyöryvät aallot pitivät huolen, että illalla uni tulisi helposti."

Eetu, Data Engineer

Päivä 2 – Tiistai 12.9. (Ilta)

"Fado, mikä voisi olla enemmän Portugalia?

Fado-heräämiseni tapahtui kymmenkunta vuotta sitten, kun kuulin radiosta Dulce Pontes:n esittämän Canção do Mar -kappaleen (linkki: Dulce Pontes-Canção do Mar (videoclip oficial). Laulun sanoista en ymmärrä edelleenkään yhtään mitään se ja laulajan tulkinta yhdessä antaa tilaa kuulla ja ennenkaikkea kokea kappale juuri sillä tavalla kuin itselle parhaalta tuntuu. Olin jo päättänyt jonain päivänä, sitten-kun, matkustaa Portugaliin paikan päälle kokemaan fadon ihan livenä.

Nytpä sitten oltiin etätyöviikolla Portugalissa ja majoituksemme oli Lissabonin vanhimmassa kaupunginosassa Alfamassa, joka on sattumoisin fado‑laulujen synnyinsija. Laulut ovat alkujaan kertomuksia ja tunnelmia siitä, miten kotiin jäävät puolisot ovat jääneet ikävöimään merelle lähteviä puolisoitaan ja murehtimaan mahdollista yksinäisyyttään merellä tapahtuvien onnettomuuksien vuoksi. Toisaalta lauluissa on kuvattu tunnelmia myös siitä ilosta ja onnesta, joka merimiesten kotiinpaluun vuoksi on koettu - tunneskaalan ääripäitä siis. Fadoa esittävät fadistat, joka on kunnianimike ja ammatillinen osoitus kelpoisuudesta esittää tätä elämänjanoa kumpuavaa musiikkia. Ihan kuka tahansa ei siis pääse lauteille fado-klubeilla.

Tiistai-iltana menimme kymmenen hengen porukalla Clube de Fado -ravintolaan, jossa oli luvassa illallinen ja ennenkaikkea fadoa. Esiintyjinä oli kolmihenkinen bändi (basso, komppikitara ja Portugalinkitara) ja useita eri fadistoja. Illan mittaan kuultiin monta parinkymmenen minuutin mittaista settiä nais- ja miesfadistojen esittäminä ja myös pelkän bändin esittämänä. Laulajat olivat kyllä nimikkeensä arvoisia, tyyleiltään ja tunnelmaltaan hyvinkin erilaisia. Laulujen sanoista en tietenkään ymmärtänyt mitään (muuta kuin satunnaisen Lissabon -sanan) mutta tunnelma kyllä tuli kokovartalokananlihasta päätellen perille asti.

Ja se bändi: basso ja komppikitara maalasivat laulun tunnelmalle sopivan taustamaiseman, ja Portugalinkitaraa soittavan soolokitaristin sormet loivat maisemaan kultaista helminauhaa fadistan laulun somisteeksi. Soolokitaristi oli myös epäilemättä tehnyt kotiläksynä olleet asteikkoharjoituksensa pariinkin kertaan!

Ja kyllä, fado-esitysten lomassa nautittiin myös herkullisesta illallisesta ja toistemme hyvästä seurasta! Sanoisin, että yksi elämäni haave tuli toteutettua tällä reissulla."

Seppo, Data Engineer

Päivä 3 – Keskiviikko 13.9. (Aamupäivä)

"Keskiiviikko alkoi työnteolla asunnollamme. Aamutöiden jälkeen lähdimme porukalla Dear Breakfast -kahvilaan brunssille, jossa saimme nauttia kattavasta valikoimasta erilaisia aamupalaherkkuja ja ihastella kahvilan hienoa sisustusta! Brunssin jälkeen suuntasimme katselemaan vähän nähtävyyksiä, joiden joukossa upea Saint Anthonyn roomalaiskatolinen kirkko, joka on yksi Lissabonin kansallisista monumenteista ja tunnetuimmista nähtävyyksistä alueella.

Puolen päivän aikaan suuntasimme OutSystems-konferenssiin. Kaksipäiväinen OutSystems-kehittäjille suunnattu konferenssi pidettiin Centro Cultural de Belém:ssä, hienossa historiallisessa miljöössä jonkin matkaa Lissabonin keskustasta itään päin.

Konferenssikeskus oli jo itsessäänkin kiinnostava kulttuurikohde. Siellä järjestetään konferenssien lisäksi mm. konsertteja, ooppera- ja balettiesityksiä sekä näyttelyitä. Konferenssissa suuntasimme heti aluksi seuraamaan luentoja, jonka jälkeen tapasimme muut Leapiläiset."

Susanna, Software Engineer

Heidi, Senior Consultant

Päivä 3 – Keskiviikko 13.9. (Iltapäivä)

"Omalta osaltani konferenssin kohokohta oli React-workshop, jossa käsiteltiin OutSystemsin rajoitteiden kiertämistä nykymetodein. Tapahtuma oli intoa täynnä ja piti sisällään lukuisia hienoja esityksiä. Pienenä kritiikkinä mieleeni tuli, että ohjelmistokehittäjänä olisin kaivannut tekoälyesittelyltä vielä enemmän tietoa mm. versionhallintaan liittyen. Q&A -luennolla pääsin jopa lavalle kysymään kysymyksiä itse toimarilta, mutta siitäkin huolimatta jäi vieläkin joitain asioita mieltäni askarruttamaan.

OutSystemsin tulisi omasta mielestäni kiinnittää enemmän huomiota myös siihen, mitä kilpailijat tekevät. Mendixit ja Power Platformit ovat hyvin tuttuja alallamme, mutta FlutterFlow:n ja Noodl:n kaltaiset toimijat saattavat muokata kenttää hyvinkin nopeasti, jos OS:n toiminta keskittyy Gartnerin ja Forresterin kvadranttien mainostamiseen."

Anton, Software Developer

Päivä 3 – Keskiviikko 13.9. (Ilta)

"Päivän päätteeksi lähdimme tutustumaan Oceanário de Lisboa -valtameriakvaarioon, jonka reissun järjestäjät olivat valinneet koko porukan yhteiseksi isommaksi aktiviteetiksi. Akvaario sijaitsi noin 8km päässä Lissabonin keskustasta, mutta se ei estänyt osaa porukasta huristelemasta sähköpotkulaudoilla paikan päälle.

Emme olleet varanneet akvaarioon opastettua kierrosta, mutta onneksi porukastamme löytyi myös vakuuttavan kuuloisia oppaita, joiden mielen sopukoista tuntui löytyvän loputtomasti faktaa syvänmeren ihmeistä.

Akvaario oli jaettu valtamerten mukaan eri osa-alueisiin, kullekin alueelle tyypillisine kasveineen ja olentoineen. Löytyi mm. saukkoja, pingviinejä, haita, sekä Nemo ja Dory. Kierrokselta saimme paljon uutta tietoa erilaisista eksoottisista kalalajeista ja merihirviöistä.

Akvaariossa aikaa kului huomaamatta monta tuntia, joten kierroksen jälkeen tilasimme taksit ja lähdimme syömään keskustaan.

Osa porukasta lähti uudemman kerran Fado-illalliselle, mutta meidän 12 hengen porukka suuntasi sen sijaan Boa-Bao-nimiseen aasialaiseen ravintolaan, joka oli aivan täynnä, mutta mahduttiin kuin mahduttiinkin istumaan. Ruoka oli tosi maukasta – kannattaa käydä kokeilemassa, jos on Lissabonissa päin käymässä!"

Erika, Service Designer

Niina, Data Engineer

Päivä 4 – Torstai 14.9.

"Torstaina halusimme hyödyntää yhteisen etätyöviikon loistavaa mahdollisuutta kokoontua paikan päälle samaan tilaan, joten järjestimme projektipäälliköiden ja scrum mastereiden yhteisen työpajan. Työpajan sijainniksi valikoitui luontevasti suurimman (17 hengen) asunnon olohuone.

Etätyössä on hyvät puolensa, mutta täytyy sanoa, että olipa mukavaa vaihtelua päästä keskustelemaan kaikkien kanssa ilman minkäänlaisia Teamsin aiheuttamia teknisiä ongelmia tai yhteyden katkeamisia.

Työpajaa varten olimme kysyneet kaikilta työntekijöiltä kommentteja, toiveita ja palautetta projektipäälliköiden ja scrum mastereiden toiminnasta. Alustuksen pohjalta keskustelimme eri projekteissa havaituista parhaista käytännöistä ja jaoimme tietoa projektien välillä. Lopuksi koostimme yhteen parhaaksi koetut mallit ja työtavat, joita pääsemme hyödyntämään suoraan nykyisissä ja tulevissa projekteissa. Näkökulmia, joista erityisesti keskustelimme ja jotka koettiin tärkeiksi projektipäälliköiden ja scrum mastereiden työssä olivat:

• Perehdyttämismenetelmät

• Katselmointikäytännöt

• Data- ja Raportointikäytännöt

• Riskien hallinta

• Henkilökohtaiset, ryhmän/tiimin työskentelytyylit

• Laadunvarmistus

• Työajan hallinta

Työpajan perimmäisenä tavoitteena oli yhtenäistää toimintatapoja ja jakaa tietoa porukan kesken, jotta saataisiin luotua vielä entistäkin selkeämpi ja tehokkaampi työympäristö kaikille. Työpaja onnistui hyvin ja saimme paljon eväitä tulevaa syksyä ja projekteja varten.

Illalla oli vielä reissun virallinen yhteisruokailu koko porukalla. Meille oli varattu ravintolasta Lisboa à Noite neljä pitkää pöytää hienoa kolmen ruokalajin illallista varten. Pääruuaksi kukin sai valita joko fileepihviä tai turskaa vihanneksilla, ja kasvissyöjille oli tarjolla vihannesrisottoa. Lautasten tyhjenemisvauhdin perusteella ruoka vaikutti maistuvan, ja iloinen puheensorina koko ruokailun ajan puolestaan viestitti illallisen kokonaisuudessaan olevan onnistunut."

Kari, CEO

Jari, COO

Päivä 5 – Perjantai 15.9.

"Lähtöpäivä sisältää monesti pakkausta, laukkujen raahaamista majoituksen luovutuksen jälkeen sekä lähtevän lennon odottelua. Mutta työkaverin kanssa meillä oli suunniteltu aktiviteettia vielä lähtöpäivällekin.

Aamulla suuntasimme Uberilla vajaan tunnin matkan päähän Mordago Lusitano -nimiselle tallille. Aamuksi oli sovittu kaksi ratsastustuntia melkein peräkkäin, jotta kerkeäisimme iltapäivällä lähtevälle lennolle. Ratsastaminen Portugalissa oli minulle yksi reissun kohokohtia. Se oli kokonaisuudessaan hieno kokemus ja hevoset olivat hyvin koulutettuja lusitanoja.

Vaikka minulla on oma hevonen kotona, on mielenkiintoista päästä ratsastamaan osaavammilla hevosilla ja onhan ratsastuskulttuuri eri maissa erilainen. Esimerkiksi viimeisellä tunnilla ratsastimme vierekkäin, suorittaen tehtäviä yhtä aikaa pysyen mahdollisimman lähellä toista ratsukkoa. Vastaavaa en ole suomessa ikinä kokeillut.

Tallin henkilökunta oli todella vieraanvarainen ja järjesti meille mahdollisuuden siistiytyä ratsastustuntien jälkeen ja tilasi taksin odottamaan sovittuna kellonaikana. Lentokentälle suunnattiin suoraan tallilta. Meille ei jäänyt turhaa luppoaikaa Lissabonin lentokentälle ennen lennon lähtöä. Kotimatkalla taisi torkahdella yksi jos toinenkin matkalainen, olihan meillä takana varsin vauhdikas viikko. Suomessa oltiin takaisin hieman ennen puolta yötä."

Henna, Software Developer

Etätyöviikon jälkeinen viikonloppu 16.-17.9.

"Työkavereiden lähtiessä Suomeen jäin vielä viikoksi kohteeseen nauttimaan Lissabonin lämmöstä. Energiaa tuntui ihme kyllä riittävän vielä aktiviteettien täyteisen etätyöviikon jälkeenkin. Sunnuntaina kävimme katsomassa Primera ligan Sporting Clube de Portugalin (lyh. Sporting) peliä Estádio José Alvadade -stadionilla. Stadonilla riitti tunnelmaa, kun yli 34 000 jalkapallon ystävää oli kokoontunut kannustamaan joukkuettaan. Hauska knoppitieto: Sporting oli Cristiano Ronaldon ensimmäinen ammattilaisjoukkue Madeiran ulkopuolella.

Testasimme myös paikallisen frisbeegolfradan, joka oli rakennettu upeaan paikkaan korkealle kukkulalle. Radan väylät olivat lyhyitä, mutta tuuli asetti heitoille oman vaikeuskertoimensa. Sää ja maisemat olivat mahtavat.

Seuraavalla viikolla etätyöpäivien päätteeksi oli raikasta pulahtaa hotellin katolla sijaitsevaan uima-altaaseen uimaan. Ei ollut lämmitetty, joten fiilis oli kun ois järvessä käynyt!"

Heidi, Senior Consultant

Mitä reissusta jäi käteen?

Viikko hujahti ohi todella nopeasti. Työnteko reissun päältä sujui jopa odotettua tehokkaammin ja vapaa-aika meni rennoissa merkeissä erilaisten aktiviteettien parissa.

Kaiken kaikkiaan etätyöviikko on loistava tapa yhdistää työntekoa, ryhmäytymistä sekä tutustumista uusiin työkavereihin. Konsepti oli oikeastaan niin onnistunut, että se ei taatusti jäänyt viimeiseksi kerraksi, kun yhdessä etätöihin lähdetään. Ensi kertaan!